Henrik (18) inntar sjefsstolen i ManpowerGroup
2013.10.16

Onsdag skal Henrik Storm Forberg være ManpowerGroupsjef! Sammen med Maalfrid Brath deltar han på Leder for en dag i regi av Ungt Entreprenørskap.

Henrik Storm Forberg fra Larvik har drevet Ungdomsbedrift på skolen. Blant de over 11 000 elevene som driver Ungdomsbedrift hvert år, har han vist seg å være blant de aller dyktigste. Derfor er han en av 30 elever som har blitt utvalgt til å være med på arrangementet Leder for en dag. Henrik får en skoledag helt utenom det vanlige da han skal være konsernsjef Maalfrid Braths "skygge" gjennom arbeidsdagen.

Ikke helt frie tøyler
– Jeg kommer nok ikke til å gi Henrik helt frie tøyler, men jeg ønsker å gi han et innblikk i hva jeg som konsernsjef jobber med og hvordan jeg tenker. Jeg tror dagen kommer til å bli inspirerende og lærerik både for han og meg, sier Brath.

Leder for en dag arrangeres for 11. året på rad, og Maalfrid Brath er i godt selskap når hun nok en gang deltar på arrangementet. I år stiller blant annet Gjensidige, TINE, Lindorff, Norad og Statkraft med sine toppledere.

Les: Ungdom inntar sjefsstolene

Satser på ungdom
– Vi i ManpowerGroup heier på de unge! Det er de som skal bringe Norge inn i framtiden. Gjennom Ungt Entreprenørskap utvikler elevene egenskaper og holdninger som vi trenger, og det ønsker jeg å gi mitt bidrag til. Henrik har tydeligvis både ambisjoner, mot og vilje, og jeg gleder meg til å dele dagen med han, sier Brath.

Ungt Entreprenørskap tilbyr et tyvetalls ulike programmer til skolen - fra grunnskole til masternivå. Ungdomsbedrift er et pedagogisk program der elever i videregående skole starter, driver og avvikler egne bedrifter med lærer som veileder og mentor fra næringslivet. ManpowerGroup er blant Ungt Entreprenørskaps nasjonale samarbeidspartnere.

Bygger bro
– I det arbeidet vi i Ungt Entreprenørskap driver, er samhandling med arbeids- og næringsliv helt essensielt. Det er vår oppgave å bygge bro mellom skole og næringsliv, og mellom teori og praksis. Vi er stolte og glade for alle topplederne som stiller opp for å gi et ekstra kick til de som har gjort det spesielt bra i Ungdomsbedrift, sier Anne Kathrine Slungård, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Det er bred politisk enighet om at entreprenørskap i utdanning er en riktig vei å gå for å gi unge etterspurte kompetanser og kvaliteter. Et samlet Storting står bak den nasjonale satsingen på entreprenørskap i utdanning. Satsingen har vært støttet av alle sittende regjeringer siden Bondevik II-regjeringen lanserte en egen strategi for feltet i 2003. Arbeidet er forankret i flere departementer.

Oppdatert: 2016.04.15