Tipslista! Stressa mindre på jobbet

 

Stress pa jobbat

Tipslista Stressa mindre på jobbet

  1. Be om hjälp
    Din chef har ett ansvar för att du ska ha en realistisk arbetsbörda. Berätta om din situation och be din chef om hjälp att prioritera vad du ska fokusera på, både på kort och lång sikt.
  2. Ta paus
    Jobba inte på lunchrasten och ta åtminstone fem minuters rast för varje arbetstimme. En kortare paus gör att du blir mer effektiv när du väl jobbar.
  3. Var rädd om din fritid
    Undvik att svara i telefon eller på mejl utanför arbetstid. Schemalägg tid för träning eller avkoppling om du ofta jobbar långa dagar.
  4. Organisera mera
    Börja arbetsdagen med att klara av den jobbigaste uppgiften. Avsluta med att skapa en att göra-lista inför morgondagen så kan du koppla av när du lämnar jobbet.
  5. Sätt realistiska mål
    Ibland beror tidspressen varken på personalbrist eller oförstående chefer, utan på de krav vi ställer på oss själva. Påminn dig själv om att du inte behöver säga ja till allt.

Tillbaka till Work Lifes startsida