Ska företag ta politisk ställning?

 

Mikael Jansson some

Drygt fyra av tio svenskar, 44 procent, tycker att företag öppet kan ta ställning i valets hetaste fråga – integrationen. Kvinnor är mer positiva än män. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

-Företagen spelar en viktig roll för att bidra till integrationen. Vi har stor kompetensbrist i Sverige, samtidigt som nyanlända arbetssökande inget hellre vill än att jobba. Det är win-win för hela samhället, säger Mikael Jansson, vd på Manpower i Sverige.

Kan företag öppet ta ställning i en av valets hetaste samhällsfrågor – integrationen? Ja, tycker 44 procent av svenskarna i Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Framför allt är kvinnor positiva, med hela 56 procent som tycker att företag öppet kan ta ställning i integrationsfrågan. För männen är motsvarande siffra 34 procent.

Två frågor där svenskarna är ännu mer positiva till att företag tycker till om är jämställdhets- och klimatfrågor. Dessa två frågor tycker hela sex av tio svenskar, 60 procent, att företag öppet kan ta ställning i.

– Att som företag ta ställning i viktiga frågor är inte bara positivt för samhällsutvecklingen, utan det hjälper också företagen att locka till sig och behålla medarbetare. Människor motiveras av att bidra till ett högre syfte på jobbet, säger Mikael Jansson.

När företag och verksamheter ska uttrycka sig i sociala medier tycker svenskarna att det är viktigt att de gör det hänsynsfullt och inom lagens råmärken. Att vara provokativ och underhållande är betydligt mindre populärt. En tredjedel, 33 procent, tycker också att det är viktigt att det ges möjlighet att kommentera, när företag skriver saker i sociala medier.