Kommunikation är viktigare än kunskap

 

Chefer på dagens arbetsplatser värdesätter kommunikation högre än kunskap när de får bestämma vilka förmågor som medarbetare ska ha. Det visar vår senaste Manpower Work Life.

Tre av fyra chefer anser att ansvarstagande är den viktigaste egenskapen hos en medarbetare. Näst viktigast är att den anställda är rak i kommunikationen, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Medarbetarna värdesätter inte alls rak kommunikation på samma sätt.

I den nya Work Life-undersökningen har medarbetare fått svara på vilka egenskaper de tror att cheferna i deras bransch värdesätter mest. Cheferna har i sin tur fått svara på vilka egenskaper de tycker är viktigast. Båda grupperna sätter ansvarstagande högst, därefter skiljer sig resultaten ganska mycket åt.

Cheferna anser att egenskaper som ”rak i kommunikationen” och ”resultatorienterad” är viktigast. Medarbetarna, däremot, tror att cheferna i första hand vill ha ”kunniga” och ”ambitiösa” anställda.

Tillbaka till Work Lifes startsida